Pracovní skupina Ústeckého kraje přišla s návrhem nové lokality na výstavbu zpracovatelského závodu na lithium. Společnosti ČEZ a Geomet navrhly elektrárnu Prunéřov
Pracovní skupina k projektu těžby a zpracování lithia v Ústeckém kraji přišla s novou kompromisní variantou umístění zpracovatelského závodu. Společnost Geomet, která chce projekt realizovat, navrhla na základě podnětů z dřívějších jednání se zástupci kraje a obcí jako novou lokalitu okolí elektrárny Prunéřov, zpracovatelský závod by zde vznikl na pozemcích Skupiny ČEZ. Od změny lokality si Geomet slibuje urychlení povolovacích procesů a uspíšení projektu. V původně zvažované lokalitě v průmyslové zóně Dukla u obce Újezdeček tak vznikne pouze nádraží, odkud pojede ruda po železnici do Prunéřova.
„Prunéřov je pro náš záměr vhodným místem. Jde o průmyslovou lokalitu ve větší vzdálenosti od obydlených oblastí, kde již funguje hnědouhelná elektrárna. Vybudování zpracovatelského závodu v Prunéřově naplňuje naši filozofii uhelné transformace, jelikož by poskytl dostatek pracovních míst pro zaměstnance postupně končících uhelných dolů a elektráren, které se v okolí nacházejí. V původní lokalitě na Dukle vznikne pouze nádraží, odkud budeme rudu vozit po železnici právě do Prunéřova,“ říká předseda rady jednatelů společnosti Geomet Ladislav Štěpánek.
Zpracovatelský závod na lithium je vysoce moderním provozem, který produkuje sloučeniny lithia pro výrobu baterií do elektromobilů. ČEZ pracuje také na možném projektu výstavby gigafactory, tedy továrny na baterie do elektroaut, ve stejné lokalitě. Pro oba projekty je v Prunéřově dostatečný prostor.
„Plán společností ČEZ a Geomet na vybudování lithiového závodu v Prunéřově vítáme. Ve zpracovatelském závodě by mohli po ústupu od uhlí naleznout uplatnění lidé z našeho města, kteří nyní pracují v uhelných elektrárnách nebo dolech. Protože půjde o sofistikovaný provoz v odlišném odvětví, investor přislíbil investice do vzdělávání a rekvalifikací současných zaměstnanců. Pokud by vyšel i plán vystavět ve stejné lokalitě závod na výrobu baterií, posunulo by to průmysl na Kadaňsku o level výš a my bychom mohli být jakýmsi Lithium Valley, obdobou silikonového fenoménu z Kalifornie. Využití železnice pro přepravu materiálů, případně produktů je navíc nejšetrnější možnost dopravy. Jsme rádi, že s koncem uhlí ČEZ z kraje neodejde a nadále zůstane jedním z největších investorů a zaměstnavatelů v regionu,“ říká starosta Kadaně Jan Losenický.
Ruda s obsahem lithia se bude získávat v hlubinném dole na Cínovci. Z portálu v neobydlené oblasti se bude přepravovat lanovkou nebo pásovým dopravníkem do průmyslové zóny Dukla u obce Újezdeček, odkud ji bude do Prunéřova přepravovat vlak. Přeprava z portálu až do Prunéřova byla zvolena s nejvyšším ohledem na životní prostředí, lanovka i pásový dopravník jsou moderním ekologickým a bezhlučným způsobem přepravy, vlaky budou využívat elektrickou trakci. Pro přepravu materiálu se nebudou používat nákladní auta.
Lithium je hlavní surovinou pro výrobu baterií do elektromobilů a baterií pro obnovitelné zdroje. Například i pro bateriová úložiště pro domácí fotovoltaické elektrárny, které si už teď české rodiny masivně pořizují. Pro úspěšnou transformaci české energetiky a dopravy je lithium důležité.
Automobilový průmysl tvoří v České republice cca 10 procent HDP. V následujících letech bude procházet nevyhnutelnou transformací ze spalovacích motorů na elektromobilitu. Zdroj lithia přímo v ČR pomůže zachovat pracovní místa, automobilovou tradici i široký dodavatelský řetězec a návazné služby.
Projekt produkce a zpracování lithia plánuje v České republice společnost Geomet, kterou většinově vlastní Skupina ČEZ.